Trage wegen in je buurt

Duid jouw woonplaats aan en wij personaliseren onze website voor jou.

De kaart

OF

Je postcode

Verstuur
 

De snelste weg naar trage wegen

inventariserenInventariseren van trage wegen

Een logische eerste stap bij het herwaarderen van trage wegen: in kaart brengen van wat er is, en in welke toestand. De zogenaamde inventarisatie van alle mogelijke trage wegen en paden. Een actuele inventaris van het lokale netwerk vermijdt verwarring en betwisting én legt nieuwe kansen bloot. Trage Wegen vzw begeleidt uw gemeente bij alle stappen die nodig zijn om een inventaris tot een goed einde te brengen.

Evalueren van trage wegen

KaartdiscussieIn de zogenaamde evaluatiefase gaan we samen met de inwoners en het lokale middenveld actief op zoek naar de belangrijkste kansen, knelpunten en oplossingen. Een participatieve oefening: want trage wegen zijn er voor de lokale gebruikers. Bovendien zorgt een onderbouwde visie voor een draagvlak voor latere realisaties. Trage Wegen vzw hanteert een hele reeks participatietechnieken: verkenningswandelingen, MAP-it-sessies, lo-maps, interactieve info-avonden, ... Op maat betrekken we specifieke doelgroepen, zoals kinderen en jongeren.

Begeleiding bij uitvoering

Terreinmaatregelen nemen om het tragewegennetwerk op bepaalde plaatsen te herstellen, in te richten, uit te breiden, of bekend te maken. Trage Wegen vzw kan uw gemeente bijstaan bij zowel het ontwerp van een bepaalde trage weg als bij het controleren van de terreinwerken. Overleg en communicatie zijn onontbeerlijk om geselecteerde prioriteiten te realiseren.

Voor en na uitvoering

Opmaken onderhoudsplan

Trage Wegen vzw zet in op het ontwikkelen van een digitaal systeem voor onderhoudsplanning van trage wegen. Daarvoor zijn we op zoek naar partnergemeenten over geheel Vlaanderen om dit mogelijk te maken. Is uw gemeente geïnteresseerd? Neem dan contact op met ons via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. !

Opmaak gemeentelijk beleidsplan trage wegen ifv. de gemeentelijke Beheers- en Beleidscyclus

Sinds begin 2013 werken de Vlaamse gemeentebesturen volgens een nieuw budgettair en inhoudelijk stramien: de beheers- en beleidscyclus. Het is de bedoeling dat elke gemeente een meerjarenplan voor de periode 2014-2019 opmaakt. Voor Trage Wegen vzw vormt dit de ideale aanleiding om trage wegen in het gemeentebeleid te verankeren. Omdat ze cruciaal zijn voor een duurzaam en veilig mobiliteitsbeleid, omdat ze onmisbaar zijn voor recreatie en omdat ze vaak dragers zijn van natuur- en erfgoedwaarden.

Om het de gemeentebesturen makkelijker te maken, bieden we ze twee documenten aan. Deze documenten helpen trage wegen te implementeren in de strategische en de financiële nota van het meerjarenplan.

Het document Operationele beleidsvisie biedt een overzicht van vijf doelstellingen die leiden tot een integraal tragewegenbeleid. Elk van die doelstellingen kan worden vertaald in concrete acties. Inspiratie voor de concrete acties vindt men in het document Mogelijke acties.

>> Naar de documenten: Operationele beleidsvisie en Mogelijke acties.

Begeleiding op maat

Dit alles is slechts een greep uit de mogelijkheden waarmee Trage Wegen uw gemeente kan helpen. Een luik trage wegen in het mobiliteitsplan? Een tragewegenonderzoek in het kader van een groenstructuurplan? Neem contact op met ons en we bekijken samen hoe we ook uw gemeente op weg zetten!

 tragewegengemeentenBBC

In het arrrondissement Leuven werken we structureel samen met logo IGO

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Please wait

Nieuws

  • 10 mei Vacature jobstudent Cartografie en GIS

    Sinds 2002 werkt Trage Wegen aan een robuust en fijnmazig netwerk van trage wegen in het Vlaamse en Brusselse Gewest. Daarbij werden van bij het begin trage wegen in kaart gebracht. In 2015 werd een Vlaamse standaard afgesproken over hoe tragewegeninventarissen moeten bijgehouden worden.

  • 28 apr Het kan wel: een doorsteek aansluiten op een straat met geparkeerde auto's

    Of trage wegen gebruikt worden, hangt niet alleen af van de staat van de bedding, ontradende bordjes van het genre "Private eigendom" en blaffende honden. In stedelijke context is het vaak de aansluiting tussen doorsteek en de straat die te wensen over laat. Zo wordt de toegang tot heel wat trage wegen gehinderd door geparkeerde auto's.

Volledig nieuwsoverzicht