Trage wegen in je buurt

Duid jouw woonplaats aan en wij personaliseren onze website voor jou.

De kaart

OF

Je postcode

Verstuur
 

Nieuws (547)

Een jaar geleden overleden Renate en Robert, twee van de bezielers van Trage Wegen Dilbeek. Twee schitterende mensen met een groot hart voor de Pedemolen, voor het huisje Montinckx en  voor trage wegen. Robert als molenaar en broodbakker, Renate met schildersfeesten, wandelingen met ezel Joske, het molencafé, ontvangst van schoolkinderen... Mede dankzij Renate en Robert - en hun vaardige pen, handigheid en doorzettingsvermogen - zijn vandaag een 15tal paden weer in gebruik. Trage wegen die enkele jaren geleden niet of nog amper toegankelijk waren.

In Wijtschate, een deelgemeente van Heuvelland, werd een loods gebouwd dwars over voetwegen 46 en 48. Nog voordat het openbaar onderzoek naar de gedeeltelijke afschaffing en verlegging van deze buurtwegen was afgerond.

Verplaatsingen in onze vrije tijd duurzaam maken rendeert: meer beweging, minder milieuvervuiling, een betere gezondheid. Maar ook: duurzaam op uitstap gaan is ook voordelig voor de lokale economie. Deze stelling wordt gestaafd door verschillende buitenlandse studies. In opdracht van het Netwerk Duurzame Mobiliteit verzamelde Trage Wegen vzw een reeks markante cijfers en 16 inspirerende praktijkvoorbeelden uit ons land. Het resultaat: de gids Duurzaam recreatief verkeer in de praktijk. Slimme investeringen, straffe resultaten.

Dit weekend – op 19 en 20 oktober – organiseren verenigingen, gemeentebesturen en vrijwilligers in 130 gemeenten de Dag van de Trage Weg. Meer aandacht voor trage wegen, dat is wat we willen. Trage wegen zijn van cruciaal belang om de mobiliteitsknoop te ontwarren. Door in te zetten op een degelijk netwerk van trage wegen kunnen zachte weggebruikers zich op een veilige en aangename manier verplaatsen.

In Heuvelland wordt er op de Dag van de Trage Weg een activiteit georganiseerd voor ruiters en menners.  Het parcours loopt speciaal die dag over onverharde voet- en buurtwegen.  De Ruiterschool 'Rode Berg' in Westouter dient als uitvalsbasis.

Voor meer info: Annie Vaneeckhoutte, 057/44 48 68

Met een symbolische begrafenis nam Trage Wegen vzw samen met wandelaars en buurtbewoners op 9 oktober afscheid van twee tunnels onder de spoorlijn in Kapelle-op-den-Bos. Infrabel sluit binnenkort de tunnels, waardoor fietsers en voetgangers voortaan een grote omweg moeten maken om van de ene kant van de gemeente naar de andere kant te geraken. Een onbegrijpelijke beslissing waartegen jarenlang verzet niets vermocht.

De Oost-Vlaamse gemeente Lebbeke ging in het najaar van 2011 van start met de inventarisatie van de trage wegen in deelgemeente Heilig-Kruis. In het voorjaar van 2012 kregen de inwoners er de kans om samen een advies te geven aan het schepencollege, voor elke weg. Dit gebeurde met de begeleiding van Trage Wegen vzw en met de steun van de provincie Oost-Vlaanderen.

De website www.groenspeelweefsel.be is vernieuwd. Die wil Vlaamse gemeenten en provincies aanmoedigen om werk te maken van meer groene speelplekken en verbindingen voor kinderen en jongeren in de dagelijkse woonomgeving. Immers: buiten spelen in het groen lijkt in de woonomgeving van kinderen en jongeren de dag van vandaag niet meer zo vanzelfsprekend. Jeugdwerkers en ouders kunnen op de website terecht voor hun zoektocht naar speelbossen of trage wegen.

Zowat dertig trage wegen hebben de afgelopen weken een naambord gekregen. Daarmee worden ze herkenbaarder voor de wandelaars in de gemeente. De provincies Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant subsidieren gemeenten om trage wegen te beborden.

In het Parlement voelden Stefaan Van Hecke (Groen) en Tangy Veys (Vlaams Belang) de minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille (PS) aan de tand over het beleid van Infrabel dat voorziet om tegen 2020 meer dan 200 overwegen af te schaffen. Niet zelden zijn deze gelegen aan trage wegen. De minister gaf een aantal zeer ontnuchterende antwoorden.

In de pers: de Vlaming neemt voor zowat àlle verplaatsingen de wagen. Dat stelt Vlaams Minister Hilde Crevits -zoals elk jaar- vast naar aanleiding van het Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen. Alleen voor de erg korte verplaatsingen onder de 750 meter krijgt de wagen nog een beetje concurrentie. Het zijn net die korte afstanden die door een stelselmatig sluitingsbeleid van overwegen en spoortunnels onder constante druk staan.

Op 22 oktober verwelkomen de Provincie Antwerpen en het Netwerk Duurzame Mobiliteit u op een uniek evenement. Een dag vol inspirerende praktijken, boeiende discussies, hapklare presentaties, lezingen van binnen- en buitenlandse sprekers en interessante ontmoetingen. Alles draait om vrijetijdsverplaatsingen en waarom het zo belangrijk is ook deze verplaatsingen te verduurzamen.

Het Beursplein autovrij? Een voetgangersdoorsteek door Parking 58? Heb je goede ideeën voor een voetgangersvriendelijk centrum van Brussel? Buig je dan samen met Stapas over de kaart van Brussel en geef aan wat er beter kan. Zin om mee te denken? Wees er dan bij op zondag 8 september, 11:00 of 13:00, Muntpunt, 4e verdieping.

In alle hoeken van Brussel kwam je deze zomer enthousiaste mensen tegen op zoek naar trage wegen voor het project STAPAS. Ondertussen zijn ze bijna allemaal in kaart gebracht. Op een paar plekken na. Plekken vol natuur die niemand kent... of bijna niemand.

De voorbije weken kregen we enkele verontwaardigde reacties binnen op de zogenaamde wielerterroristen die over de ribbelstroken van het jaagpad langs de Schelde in Oudenaarde vlamden. Maar het kan ook anders. Vandaag werd in Puurs door negen verenigingen, waaronder de Wielerbond Vlaanderen, de Vlaamse Wielrijdersbond en de Fietsersbond de hoffelijkheidscode voor fietsers ondertekend.

Vorige week wandelden we van Zottegem naar Blaton langs het Mijnwerkerspad. Vandaag een trage weg, tot 50 jaar geleden een spoorweg. Een pad met geschiedenis, een spoor door een schitterend landschap. Vier dagen stapten we in het spoor van de mijnwerkers, zagen we bloemen en planten in alle kleuren, zeldzame beestjes, mooie mensen en heel veel sporen van andere mensen. Sporen op het spoor.

Dat onverharde wegen ecologisch erg belangrijk zijn, hoeft geen betoog. In ons versnipperd landschap hebben deze groene aders  niet enkel een belangrijke verbindende functie, ze maken ook deel uit van het habitat van talloze planten en dieren. De groene zandloopkever gaat er graag opjacht, de patrijs komt er een stofbadje nemen en de boerenzwaluw haalt er modder om zijn nest te bouwen. Maar in de karresporen van Binche blijkt wel een erg speciaal beestje te leven...

Met zijn tweejaarlijkse fietszoektocht nodigt VVV-Hamme u uit om in de Wuitensgemeente een ontspannende dag door te brengen met een fietstocht van ongeveer 24 km. door Hamme, Zogge & Sint-Anna. Een duidelijk beschreven parcours brengt u via trage wegen van Hamme-centrum naar de dorpskernen en omgeving van St. Anna en Zogge.

Meer info op hamme.be

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Please wait