Trage wegen in je buurt

Duid jouw woonplaats aan en wij personaliseren onze website voor jou.

De kaart

OF

Je postcode

Verstuur
 

Nieuws (547)

Heel wat trage wegen op het platteland lopen langs weiden. Soms kan je zelfs via overstapjes dóór de weide heen gaan, om zo tussen de koeien door je weg te vervolgen. Maar wat als één van deze dieren je een flinke trap verkoopt? Wie is er dan aansprakelijk?

In Beselare wil men voetweg 32 gedeeltelijk afschaffen.  De voetweg is een deels verharde, deels onverharde wandelweg die begint aan de sporthal in Beselare in de Molenhoekstraat. Deze sluit via de Dragonderstraat aan op de Mispelarestraat en biedt de mogelijkheid om van aan de dorpskern van Beselare te wandelen tot aan het Tynecot Cemetry te Passendale.

Mensen die bezwaar willen indienen tegen deze afschaffing kunnen gebruik maken van onderstaande documenten.  Meer info kan je krijgen bij Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. , 0475715588.

Begin april 2014 bracht het Vlaams Parlement voor het eerst in bijna 70 jaar een (beperkte) wijziging aan in de Buurtwegenwet. Voortaan is er één geïntegreerde procedure voor elke wijziging aan een buurtweg en het opstellen van het daarvoor verplichte rooilijnplan. Maar het werk was nog niet klaar.

Onder het motto op STAPAS partout! startte Trage Wegen vzw een dik jaar geleden met de inventarisatie van alle trage wegen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Met de hulp van een honderdtal vrijwilligers brachten we de actuele toestand van doorsteekjes, stegen, wandelpaden en andere trage wegen in het 161km² grote gewest in kaart. Een huzarenstukje - al zeggen we het zelf. Twee weken geleden stelden we op het voetgangerscolloquium de voetgangersatlas en de online routeplanner op maat van de voetganger voor.

De herfst is nog veraf en natuurlijk genieten wij nu van zomerse wandelingen in binnen- en buitenland. Maar de tijd vliegt en dus roepen we je vandaag al op om een activiteit uit te stippelen voor 18 of 19 oktober: het weekend van de Dag van de Trage Weg. Een feestmoment voor wandelaars, fietsers, erfgoed- en natuurliefhebbers. Een duidelijk signaal dat we meer en betere trage wegen willen, in alle seizoenen en niet alleen in de mooie, toeristische regio's. Geef je activiteit door vóór 15 augustus; dan kunnen wij deze bekendmaken in de gedrukte brochure, die in heel Vlaanderen wordt verspreid.

Moeten we de Dag van de Trage Weg nog voorstellen? Onze campagne wordt stilaan een begrip. Zeker voor mensen die een hart hebben voor wandelen en fietsen of graag de stilte en de natuur opzoeken, weg van het drukke verkeer. Samen met onze Waalse zusterorganisatie Sentiers.be bereiken we met onze campagne Dag van de Trage Weg/Rendez-vous sur les Sentiers elk jaar meer dan 100 gemeenten en duizenden sympathisanten. Zowel besturen als burgers zijn meer en meer overtuigd van het belang van trage wegen.

Kilometers omweg om een autosnelweg over te steken? Een pad dat doodloopt op een spoorweg? Maar al te vaak botsen fiets- en wandelpaden op een moeilijk te nemen barrière. Een kink in de link. Obstakels die logische verbindingen onderbreken - en je dus dwingen een omweg te maken, vaak langs drukke banen. Met andere woorden: dat soort kleine kinken hebben soms heel vervelende gevolgen. Ze zorgen er zelfs voor dat mensen de fiets laten staan en toch weer voor de auto kiezen. En dat terwijl de oplossing vaak voor de hand ligt. 

Op 20 mei stelde Trage Wegen vzw het proefproject 'Wegspotters' voor in Lebbeke. Wegspotters zijn vrijwilligers die een of meer trage wegen in de gemeente in de gaten te houden. Is er een probleem, dan melden ze het aan de bevoegde diensten.

Verwaarloosde, afgesloten en ingenomen paden. Je vindt ze overal. In totaal gaat het om 8000 km openbare wegen waar wandelaars en fietsers niet door kunnen.
En dat pikken burgers niet meer. Nu zaterdag 10 mei komen – in heel Vlaanderen – burgers, buurtcomités en andere organisaties op straat. Plaats van afspraak: een afgesloten trage weg in hun buurt.
Een weg die zij weer open willen, zo snel mogelijk. Met deze actie dagen burgers hun gemeentebestuur uit om trage wegen weer open te maken.

De Scouts en Gidsen van Sint-Martens-Latem willen een traditioneel houten pont bouwen om de beide oevers van de beek langs hun speelterrein met elkaar te kunnen verbinden. Dergelijke ponten werden in deze streek - tussen Leie en Schelde - vroeger veel gebruikt om goederen, mensen en vee van de ene oever naar de andere te brengen. Maar spelende kinderen kunnen dus net zo goed.

Trage wegen lopen maar al te vaak vast op grote barrières: van kanaal-zonder-brug, spoorlijn-zonder-overweg tot autostrade-zonder-oversteek. Ook in Zemst is dat het geval. Vier bruggenbouwers laten het daar niet bij. Met allerlei activeiten en >>> een facebookpagina brengen ze één van de belangrijkste verdwenen trage wegen in hun buurt op een positieve manier terug in de aandacht. In dit artikel toont Willem Minten aan waarom een fiets- en wandelbrug over de E19 broodnodig is.

Luisteren met je ogen dicht naar de geluiden om je heen, bewust de geur van gras opsnuiven, ...Zo eenvoudig kan het zijn om even te ontsnappen aan de drukte van de stad. Trage Wegen vzw stippelde een Bessst-wandeling uit die je zintuigen prikkelt. Met tal van kleine, speelse opdrachten. We staan stil bij de kleine dingen die we in onze dagelijkse gehaastheid voorbijlopen. Ons parcours loopt langs charmante stilteplekjes en verrassende paden. De drukke punten die we passeren geven een boeiend contrast. In een tweetal uren wandelen we zo vanaf het Meiserplein in Schaarbeek naar het Sint-Katelijneplein in Brussel. Met een picknick onderweg.

Morgen, donderdag 1 mei, zal om 14 uur voetweg 104 tussen de Kleine Parijsstraat en de Beekveldstraat officieel geopend worden. Deze opening komt er nadat Trage Wegen Zemst vzw en het gemeentebestuur de handen hiervoor in elkaar sloegen.

Onlangs werd in het Vlaams parlement een wijzigingsdecreet goedgekeurd dat heel wat regels uit de “Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening” wijzigt. We zijn de tel wat kwijtgeraakt: de codex heeft de afgelopen jaren al meer dan twintig wijzigingen ondergaat. Belangrijk: het wijzigingsdecreet wijzigt ook een aantal artikels uit de Buurtwegenwet (en dat is van 1948 geleden!) en het Rooilijnendecreet. Een korte toelichting.

Met een symbolische actie in Aalst roept Goe Gespeeld! alle Vlaamse gemeenten op om speelplekken toegankelijker en bereikbaarder te maken. Kinderen ondervinden immers meer en meer moeite om zonder toezicht buiten te spelen. De stijgende verkeersonveiligheid is de grootste reden waarom ouders hun kinderen liever niet de straat op sturen.

Vorige maand pakte de gemeente Dilbeek de Speecaertweg in Sint-Martens-Bodegem aan. En wat een verschil! De weg was begin 2007 nog amper toegankelijk, maar kreeg toen (ter gelegenheid van Dilbeek op Wandel) een grondige onderhoudsbeurt. Het bleef echter een probleempad: diezelfde herfst ploegde de boer op enkele plaatsen te ver, een gedeelte bleef erg schuin liggen, er was te weinig onderhoud (was enkel manueel mogelijk, een grasmaaier kon er niet door). Gevolg: onkruid en hoog opschietend gras op het tracé, wandelaars liepen naast het pad op het veld...

Eind april verschijnt een nieuw boek van de hand van Kobe Boussauw (UGent) en Thomas Vanoutrive (UA): Het mobielste land ter wereld - een dialoog over duurzame mobiliteit. Het Netwerk Duurzame Mobiliteit stelt het boek voor op woensdag 30 april. En knoopt er meteen een debat aan vast. Prof. Dirk Lauwers modereert het gesprek.

Het Mijnwerkerspad in de Vlaamse Ardennen passeerde al een paar keer de revue in het e-zine. Al meer dan een jaar werken we achter de schermen aan een bijzonder erfgoedproject over deze voormalige spoorweg. Hoog tijd om de schatten en verhalen die we op het spoor kwamen met het publiek te delen. Dat doen we met een reizende tentoonstelling en een heleboel activiteiten op, langs en over het Mijnwerkerspad.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Please wait