Trage wegen in je buurt

Duid jouw woonplaats aan en wij personaliseren onze website voor jou.

De kaart

OF

Je postcode

Verstuur
 

Nieuws (547)

Landschapswandelingen focussen vaak op natuur- of cultuurbeleving. Niet onterecht, want natuur en cultuur bepalen het landschap, ze geven er een waarde aan. Het landschap heeft echter ook een belevingswaarde, we worden er soms stil, verwonderd of boos van. Het landschap roept emoties op, emoties waar kunstenaars soms mee aan de slag gaan. 

Op 10 mei organiseert Pasar in Kortrijk een ganse dag activiteiten in en rond het stadscentrum. Eentje ervan is een schattenzoektocht voor kinderen langs trage wegen. Meer info en inschrijven kan op http://www.pasar.be/stad/kortrijk/kortrijk.asp

Voetgangerscolloquium

Op 12 mei (in de voormiddag) vindt het voetgangerscolloquium plaats. Ook Trage Wegen vzw staat op het programma met "Wat kan een gemeente doen om haar trage wegennet een duwtje in de rug te geven?" Schrijf je gratis in via http://surveys.irisnet.be/index.php?sid=28632&lang=nl

De Antwerpse leerlingen publiciteitsgrafiek van het Cadix Lyceum gingen, in het kader van het GoodPlanet project 'Stop Motion?!', aan de slag met onze vraag: 'hoe kunnen jongeren een bijdrage leveren aan het behoud en de ontwikkeling van trage wegen in hun buurt?' Om trage wegen in een stedelijke context aantrekkelijker en bekender te maken, zetten ze een zoektocht op naar een trage weg die zij zelf konden inrichten.

Zo kwamen ze in contact met de participatievereniging 'Antwerpen aan 't woord', die werkt aan een 'toekomststraat' en speel- en leefstraat in de buurt van de school. Met de hulp van de jongeren wordt de heringerichte Trapstraat op 31 mei feestelijk geopend met een buurtfeest.

Vorige editie van dit e-zine bliezen we nog maar eens de loftrompet voor de gemeente Zemst omdat ze voetweg 45 terug openstellen. Maar volgens sommigen schalde die trompet ietwat onterecht. Dan Maertens, tragewegenliefhebber uit Zemst, legt uit waarom.

Deze publicatie vormt, dankzij het handige stappenplan voor het bepalen van de juiste standplaats van straatbomen, een leidraad voor steden en gemeenten bij het voeren van een duurzaam groenbeleid. Meer informatie en bestellen: http://politeia.be/nl-be/book/straatbomen-in-uw-gemeente-een-stappenplan-voor-het-inplannen/STRAAT052H.htm

 

Maxime Vancoillie is ruimtelijke planner/ontwerpster. Ze studeerde af als Master Interieurarchitectuur aan Sint-Lucas Gent. Doorheen stages in Utrecht (Studio Papaver) en Amsterdam (Glamourmanifest) groeit haar belangstelling voor de publieke ruimte. Ze onderzoekt en ontleedt het netwerk van de stad. De schaal van de mensen speelt daarbij telkens een actieve rol. Bij Trage wegen visualiseert en ontwikkelt ze innovatieve processen in de trage wegen dynamiek. Maxime haalt inspiratie uit mooie woorden en beelden en heeft een fascinatie voor witruimtes (lege plekken) in een stad, waar verbeelding nog elke vorm kan krijgen.

Sarah Lefevere van de werkgroep Trage Wegen Aarschot viel voor de Groeneweg: "een prachtige veldweg die langzaam maar zeker aan het dichtgroeien was. In de winter knipten wij wat jonge boompjes en maakten de weg opnieuw toegankelijk. Ruim een jaar geleden werd ons werk teniet gedaan omdat een stuk van de weg werd omgeploegd. Wij bleven niet bij de pakken zitten en mobiliseerden met succes de buurt voor een ‘Doorgang voor iedereen!’-actie."

Onlangs kregen we de vraag binnen van een gemeentelijke technische dienst. De situatie: een eigenaar (A) van een perceel grond gelegen langs een buurtweg vraagt of een andere eigenaar (B) van het perceel met de buurtweg erop hem kan verbieden een poortje in zijn afsluiting te plaatsen om zijn eigendom via de voetweg te ontsluiten. Eigenaar B kan dit niet verhinderen.

In aanloop naar De Grote Parade van Hart boven Hard stapte een groep pelgrims drie dagen vanuit Lillo langs diverse heilige huisjes, om zaterdagavond in Brussel aan te komen. Iedere plek die we passeerden, staat symbool voor wat er allemaal anders moet of kan in België. Nieuwsgierig naar het verloop van dit avontuur? We hebben een mooi verslag voor jou.

Is je favoriete trage weg afgesloten? Registreer je dan nu voor 'Doorgang voor iedereen!' en ontrol een spandoek, bij voorkeur op zaterdag 9 mei. De spandoek wordt je gratis toegestuurd. We helpen je om ook op andere manieren de openstelling van deze weg te eisen. Je stad of gemeente krijgt zes maanden de tijd om de signalen ter harte te nemen.

Deze vraag van de maand lijkt op een lesje uit de cursus “Atlas der Buurtwegen lezen voor gevorderden”. In de praktijk worden we alsmaar vaker met deze vraag geconfronteerd. Op de Atlassen staan er niet alleen maar chemins en sentiers met een nummer, maar ook “Chemin particulier” of “Chemin privé”, “Avenue particulière”, “Sentier particulier”, “Bijzondere weg”, … en ga zo maar door. Zijn dat soort wegen ook buurtwegen? Jazeker, zo leert het Hof van Cassatie ons.

Vind jij de natuurgebieden in je buurt belangrijk? Die groene parels zorgen voor zuurstof en laten je tot rust komen. Ze vormen een natuurlijke speeltuin voor onze kinderen en zijn een laatste toevluchtsoord voor onze bedreigde dieren. Maar als het van de Vlaamse administratie afhangt, is het daar binnenkort misschien mee gedaan. Er zijn plannen opgedoken om het nu al ontoereikende natuurbeleid voor verenigingen nog verder te kortwieken.

Pak je rugzak alvast in en begin die liftduim te trainen. Want naar aanleiding van hun 40-jarig bestaan stuurt Taxistop 2 duo's op road trip doorheen Europa!

Ken jij deze partner van Trage Wegen vzw al? Infopunt Publieke Ruimte is het vervolgverhaal van het succesvolle Steunpunt Straten en werd in het leven geroepen door de Voetgangersbeweging vzw. De afgelopen jaren maakten initiatieven zoals 'Pic Nic the Streets' in Brussel, 'Lab van Troje' in Gent en 'Antwerpen Aan ’t Woord' samen met honderden kleine buurtverenigingen in Vlaanderen duidelijk dat burgers ook hun zeg willen hebben over de openbare ruimte.

Trage wegen in de stad. Kan dat? Jazeker! Hoewel de ruimte in de stad – nog meer dan elders – onder druk staat, bieden trage wegen kansen voor verkeersveilige routes doorheen het stedelijk weefsel. Meteen ook het thema voor onze jaarlijkse ontmoetingsdag van 21 maart in Gent. Jij komt toch ook? Schrijf dan nu in.

26 maart 2015. Een groepje 'pelgrims' start in Doel een bedevaart langs trage wegen en heilige huisjes: kerncentrale, mega-autosnelweg en een oUt-of-PLACE shopdorp. De 27ste komt er versterking uit Antwerpen en tegen de 28ste is er in Mechelen een massa op de been. Doel: Brussel, waar Hart boven Hard de dag nadien een Grote Parade op gang trekt. Dat wordt een volksfeest vol positieve energie en solidariteit, een mars die vreedzaam verzet combineert met inspirerende ideeën.

Regelmatig krijgen we bij Trage Wegen de vraag of mountainbikers, paarden of elektrische fietsen de trage wegen mogen gebruiken. Dat mag. Zolang de breedte van de weg het toelaat en zolang er geen verkeerssignalisatie staat die het tegendeel aangeeft. Maar hoe wordt dit nu geregeld? En welk reglementair instrumentarium moet er gebruikt worden? 

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Please wait