Trage wegen in je buurt

Duid jouw woonplaats aan en wij personaliseren onze website voor jou.

De kaart

OF

Je postcode

Verstuur
 

E-zine Trage Wegen vzw

Uitgave December 2011

Wetterse winterwandelingen... klinken op het nieuwe jaar

Tragewegenbeeld: een nieuwjaarsaperitief te velde

Ook dit jaar pakt de gemeente Wetteren weer uit met een aantal herfst- en winterwandelingen om vingers en duimen bij af te likken. En als het even meezit, trakteert koning Winter terug met een lieflijk sneeuwtapijt!

Afspraak op 15 januari aan de Oogststoetkapel, Oordegemsesteenweg 31 in Massemen (deelgemeente Wetteren) om 14 uur. Alle info bij de gemeentelijke dienst leefmilieu op 09/369.34.15 of via www.wetteren.be

Ook voor ons zit 2011 erop. U leest het in onze jaarbrief 2011. Het hele tragewegenteam wenst u prettige feestdagen: geniet van deze nieuwsbrief en tot in 2012.


Het kan wél - Brug over de Maalbeek in Grimbergen

Verbinding Meise - Grimbergen

De gemeenten Grimbergen en Meise slaan de handen in elkaar om een
voetgangersbrug te bouwen over de Maalbeek. De brug zal een verbinding maken tussen een woonwijk van Meise (de Nekker) en het centrum van Grimbergen. Voor de bewoners van de wijk is de brug extra interessant, want zo krijgen zij een veilige toegang tot een rustig en landelijk deel van Grimbergen. Het is dan ook de gemeente Meise die met het idee op de proppen kwam, en bij haar buurgemeente een verzoek voor medewerking indiende. De Maalbeek en haar oevers liggen immers op grondgebied van Grimbergen.

Voor wandelaars, maar ook voor fietsers
Ook Grimbergen zag hier een kans voor haar tragewegennetwerk. De brug maakt namelijk een verbinding met buurtweg 11, een mooie trage weg die langs de oevers van de beek tot bijna in het centrum loopt. Wandelaars van beide gemeenten zullen van deze verbinding genieten. Maar de brug zal ook toegankelijk zijn voor fietsers, die zo een hele omweg langs autowegen kunnen vermijden.

Samenwerking
De gemeenten hoefden niet te lang na te denken, en een
samenwerkingsovereenkomst was vlug getekend. Het gemeentebestuur van Grimbergen staat in voor 25% van de kosten, en engageert zich voor de nodige vergunningen te zorgen.

Meer info:
Wouter Van Winckel, milieudienst gemeente Grimbergen, 02 260 13 33 (wouter.vanwinckel@grimbergen.be)


Vraag van de maand - Heeft een voetweg invloed op de grondwaarde?

Dit is effectief het geval. Als de grond van voet- of buurtwegen aan particulieren toebehoort (een situatie die vaak voorkomt), dan heeft dit gevolgen voor de eigenaar. In de eerste plaats vermindert dit de grondwaarde voor de oppervlakte van voetweg. Logisch, want in het geval van dergelijke erfdienstbaarheden bezit de eigenaar een louter 'latent' eigendomsrecht. Hij of zij mag niets doen dat in tegenspraak is met het openbare karakter van de buurtweg: omploegen, versperren of bebouwen, noem maar op. Anderzijds moet de eigenaar op de oppervlakte van de weg geen onroerende voorheffing betalen.

Welvoeglijkheidsvergoeding
In ons rechtssysteem geldt er geen schadeloosstelling voor de eigenaar wanneer er een openbare erfdienstbaarheid over private grond loopt. Wat gebeurt er wanneer de weg zou ophouden te bestaan? In tegenstelling tot bijvoorbeeld het privaatrechtelijke 'recht van uitweg' (toegang geven aan een gebruik), die zo mogen worden ingenomen, moet er bij buurtwegen de meerwaarde worden betaald door de eigenaar. Door het opheffen van de erfdienstbaarheid over een stuk grond, krijgt deze plots weer zijn volledige waarde. Het is de eigenaar die de deze waardeverhoging moet betalen aan de gemeente, de zogenaamde 'welvoeglijkheidsvergoeding'.

Uit navraag bij de verschillende provinciale diensten blijkt dat de waardevermindering ten gevolge van een erfdienstbaarheid ongeveer 90% bedraagt. Bij bijvoorbeeld bouwgrond kan dat dus behoorlijk oplopen. Verkavelaars kunnen dus een serieuze meerwaarde realiseren door het afschaffen van een voetweg.

Rol van de notaris
Bij de aankoop van een terrein zal en kan de notaris vertellen welke private erfdienstbaarheden er rusten op het onroerend goed, maar over openbare erfdienstbaarheden (zoals buurtwegen) geeft deze niet noodzakelijk informatie. Het is dus niet omdat een buurtweg niet in de aankoopakte is opgenomen, dat deze niet over de eigendom loopt. Daarvoor moet u dus de atlas der buurtwegen raadplegen. Ook bestaat de mogelijkheid dat zich een publiekrechtelijke erfdienstbaarheid heeft ingesteld tijdens de voorbije 30 jaar dat het onroerend goed niet van eigenaar veranderde.


10 jaar Trage Wegen

Feestjaar in zicht

2012 wordt een bijzonder jaar voor onze vereniging. Trage Wegen vzw blaast 10 kaarsjes uit en dat vieren we, samen met jou, een heel jaar lang.

Nieuwe website
In maart gaat de nieuwe tragewegen.be on-line. De site wordt een flink stuk overzichtelijker en interactiever. Een trage weg op kaarten vinden of aanduiden? Knelpunten melden? Foto?s achterlaten? Uiteraard blijft alle tragewegeninformatie beschikbaar in slechts enkele muisklikken!

TW-kwadraat - 17 maart 2012
Het startschot van ons feestjaar lossen we in Zemst met TW-kwadraat. Tijdens deze ontmoetings- en vormingsdag is er voor elke tragewegenliefhebber wat wils: Trage Wegen Zemst neemt je mee op erfgoedwandeling. We geven een trage weg een nodige onderhoudsbeurt. Wil je nog een stapje verder gaan? Leer dan in de workshop GIS hoe je trage wegen letterlijk in kaart brengt. TW-kwadraat is er ook voor lokale actiegroepen. Ze delen hun succesverhalen én hun afknappers. Trage wegen op de (verkiezings)agenda van jouw gemeente? Op TW-kwadraat krijg je praktische tips en tricks! Je maakt ook rechtstreeks de lancering van onze nieuwe website mee.

Gouden Spoor en Aanmoedigingspad
Lokale besturen zijn cruciale partners voor Trage Wegen. Daarom reiken we in ons feestjaar twee prijzen uit. Met het Gouden Spoor zetten we een gemeente of stad in de bloemetjes die de afgelopen 10 jaar baanbrekend werk heeft verricht voor haar trage wegen. Het Aanmoedigingspad geeft een lokaal bestuur het signaal dat meer werk maken van trage wegen voordelig is voor iedereen. Je kan vanaf 17 maart op onze nieuwe website stemmen op de genomineerde besturen.

?Lang zal ze leven?-Verjaardagsfeest 12 juni 2012
12 juni 2002: de oprichtingsdatum van een vereniging die opkomt voor het bedreigde tragewegennet in ons land. Exact 10 jaar later nodigt Trage Wegen iedereen uit voor ons plechtige verjaardagsfeest in het Vlaams Parlement in Brussel. De hoofdrolspelers uit de begindagen blikken terug op de oprichting en de werking van de eerste jaren. De voorzitter schetst waar Trage Wegen vzw anno 2012 staat. En we kijken naar de toekomst: waar willen we naar toe? Wat willen we betekenen in 2022? Onze lidverenigingen spreken zich uit, maar ook jij komt aan bod. Gebruik onze verjaardagskaart en stuur ons jouw verjaarsdagswensen toe. We besluiten ons verjaardagsfeest met een receptie en de plechtige uitreiking van het Gouden Spoor en het Aanmoedigingspad.

SIDEWAYS 17 augustus - 17 september 2012
De zomer van 2012 wordt een kunstzinnige feestzomer voor trage wegen. Op 17 augustus start Sideways: een vier weken durende artistieke voettocht langs een parcours van trage wegen, dwars door ons land. Kunstenaars staan stil bij beweging en im/mobiliteit. Ruimtelijke wan/orde/ning en landschap. Topografie en verhalen. Sedentaire en nomadische ruimte. Toerisme en routegebonden recreatie. Je kunt dagelijks meewandelen met de Sideways-etappes en zo op een andere manier ons landschap leren ervaren. Tijdens vijf opeenvolgende weekends houdt de kunstkaravaan halt en deelt ze met het grote publiek dit artistieke onderzoek.

Ontdek Sideways in onder meer Herzele, Brussel en aan de Oud-Engelandhoeve in Turnhout (in het kader van Cultuurhoofdstad van Vlaanderen 2012). Sideways eindigt in Zutendaal aan de Lieteberg. Lees vanaf half januari alle details op >>> www.sideways2012.be.

Sideways is een initiatief van Trage Wegen vzw, Verbeke Foundation en het kunstcollectief Glasbak. Arpia vzw, Turnhout2012 en de gemeente Zutendaal zijn partners van het festival. Sideways komt tot stand met steun van de Vlaamse Overheid.

Bekend is bemind: de trage wegen
Je kent de veldwegen en doorsteekjes, kerkpaden en groene routes, jaagpaden en steegjes? Juist, trage wegen! Leer ook jouw buren, jouw vrienden en jouw directe omgeving de trage wegen kennen en gebruiken. Ons feestjaar grijpen we aan als bekendmakingscampagne voor trage wegen, waarbij jouw hulp enorm belangrijk is. Breng het ?boompje? aan op een trage weg in jouw buurt, stempel het op jouw Facebookprofiel, gebruik het als banner op je website. Plaats het onder al je mails. Of stuur onze verjaardagskaarten naar jouw gemeentebestuur. Al dit materiaal kan je weldra vinden op de vernieuwde tragewegen.be!

Dag van de Trage Weg 21 en 22 oktober 2012
De kers op de verjaardagstaart. Moet dé Dag nog voorgesteld worden? Na vijf succesvolle edities, zijn we in 2012 toe aan een echte feesteditie. We mobiliseren volop onze lokale achterban voor een echt ontdekkingsweekend van de trage wegen. Iedereen is welkom op de vele wandelingen, fietstochten en vrijmakingsacties die ook in jouw buurt zullen plaatsvinden. Jouw massale aanwezigheid geeft de nieuwe lokale besturen een goed idee van het belang van trage wegen waar we uiteraard ook nà 2012 voor zullen blijven gaan.


In de kijker - Nieuw lid: de Vlaamse Wandel- en Omnisportfederatie

Trage Wegen blijft groeien. Afgelopen maand sloot opnieuw een grote buitensportfederatie bij ons aan: de Vlaamse Wandel- en Omnisportfederatie, VWO voor de vrienden. Voor een kennismakingsgesprek zochten we An De Ceuster op, sporttechnisch coördinator van VWO.

Hoe is de Vlaamse Wandel- en Omnisportfederatie ontstaan en wat is jullie missie?
An De Ceuster: "We zijn ontstaan uit de vroegere VTB-VAB.VWO vzw wil het recreatief wandelen en fietsen en aansluitende openluchtactiviteiten, alleen en vooral in groep, promoten. Daarbij is de aandacht voor cultuur en natuur in de rand van de wandeling of fietstocht erg belangrijk. We beogen een divers publiek op onze activiteiten: naast individuele en groepsactiviteiten, concentreren we ons dan ook op familiale wandel- en fietsactiviteiten in de vakantieperiodes."

Hoe verklaar jij de populariteit van het wandelen en fietsen in groep?
An De Ceuster: "Onze maatschappij is al zo individualistisch en competitief ingesteld, dat de mensen nood hebben aan dingen samen doen. Vaak is het dan een verademing als er eens geen competitie bij komt kijken. Je kan tijdens het wandelen of fietsen met elkaar babbelen terwijl je beweegt. En regelmatig eens afwisselen van gesprekspartner. Plezant en gezond in één klap."

Organiseren jullie zelf activiteiten of zijn het enkel lokale clubs die de agenda bepalen?
An De Ceuster: "Wij organiseren zelf weekends en cursussen, zoals ?Wandelen met kaart en kompas? en ?Wandelen met de gps?. Ook staan er promotiewandelingen op het programma, waarbij de wandeling wordt gedaan die in de middenpagina van De Wandelvogel staat. Er is jaarlijks onze Nationale Wandel- en Fietsdag. In 2012 zitten wij al aan onze 36ste editie, die doorgaat langs Gentse wateren. Het is één van de enige evenementen die onze federatie organiseert met vrije start en bewegwijzerd parcours. Het is ook een nationaal evenement, dat telkens op een andere locatie plaatsvindt en dan ook deelnemers van heel Vlaanderen aantrekt."

In welke mate hechten de wandel- en fietsclubs belang aan de weginrichting of de omgevingskwaliteit bij het uitstippelen van wandelingen en fietstochten? Is er een uitgesproken voorkeur voor trage wegen?
An De Ceuster: "Onze clubs houden van onverharde wegen om te wandelen. Een wandeling wordt als ?prachtig? beoordeeld als er niet teveel verharde paden zijn. Voor de fietsers is het belangrijk dat het rustige wegen zijn, verkeersvrij of met een degelijk fietspad. Beide groepen verkiezen dus vooral de trage wegen.Daarom vinden we het ook belangrijk mensen enthousiast te maken voor trage wegen. Hoe vaak gebeurt er niet dat onze clubs in het voorjaar een wandeling gaan uitstippelen en verkennen, maar dat ze in de zomer of het najaar ineens voor gesloten hekkens en dergelijke staan? Wij gaan onze clubs er alleszins toe aanzetten om deze zaken ook te melden en zich in te zetten voor de trage wegen in de buurt."

Recreanten worden soms als storend ervaren door aangelanden, die zich beklagen over achtergelaten zwerfvuil of een gebrek aan privacy. Hanteren jullie clubs een soort gedragscode?
An De Ceuster: "Er is niet echt een gedragscode. Maar als je in groep wandelt of fietst, met mensen die je allemaal kent, is de sociale controle erg groot. Onze clubs ergeren zich ook dood wanneer de laatste deelnemers langs een spoor afval wandelen, zoals je dat soms ziet op grote wandelevenementen. Afval hoort in de vuilnisbak."

Jullie gaan ook soms op verkenning over de landsgrenzen?
An De Ceuster: "Bijna al onze clubs gaan ook op tocht in de buurlanden. Populair zijn de Eifel en Moezel, Noord-Frankrijk met o.a. de Somme en Groot-Brittannië. Ook Luxemburg en Nederland krijgen regelmatig VWO-wandelaars en fietsers over de vloer."

Vertel eens over jullie tijdschrift De Wandelvogel.
An De Ceuster: "De Wandelvogel is een tweemaandelijks tijdschrift door en voor wandelaars en recreatieve fietsers. Het gaat voornamelijk over wandelen en fietsen in Vlaanderen en België, maar in elk nummer kijkt de vogel ook even over de landsgrenzen heen. Er staan wandel- en fietstips in, boekennieuws, informatie over nieuwe knooppunten netwerken, de activiteitenkalender van VWO en de aangesloten clubs, en telkens zit er een uitneembare folder in het midden. Meestal gaat het hier over een wandeling die volledig door onze medewerkers is uitgewerkt en beschreven en die je als wandelaar individueel of met de wandelclub kunt doen. Ideaal dus voor wie het sportieve element wil koppelen aan cultuur en achtergrondinformatie."

Hoe verloopt het contact met de andere wandelfederaties in Vlaanderen?
An De Ceuster: "Met de meeste wandelfederaties hebben wij goede contacten. Wij werken ook allen samen aan de opleidingen van de Vlaamse Trainersschool. Onze wandelfilosofie verschilt wel van de andere federaties, die meer individueel wandelen met vrije start, maar dat maakt het wandellandschap alleen rijker."

De Vlaamse Wandel- en Omnisportfederatie is sinds half december lid van Trage Wegen vzw. Wat verwachten jullie van het lidmaatschap?
An De Ceuster: "Wij verwachten dat wij elkaar kunnen helpen onze gemeenschappelijke doelen te bereiken: aan de wandelaars en fietsers zoveel mogelijk kwalitatieve trage wegen bezorgen, zodat zij veilig en onbezorgd kunnen genieten van het moois dat ons landje te bieden heeft. Omdat we routegebonden sport promoten, is het best dat ook op beleidsniveau gunstige voorwaarden worden geschapen voor wandelen en fietsen. Ook daarom hebben we ons aangesloten bij Trage Wegen, want samen staan we sterker!"

We kijken alvast uit naar een goede samenwerking. Dank je wel voor dit gesprek.

Meer info:
Vlaamse Wandel- en Omnisportfederatie, 09 223 32 63 - www.vwofederatie.be - info@vwofederatie.be


Uitsmijter ? Mountainbiken voor Vredeseilanden

Op 24 en 25 maart 2012 kan je voor de tweede keer deelnemen aan de Vredeseilanden Bike Classic , een uitdagende mountainbiketocht door de vallei van de Maas.
Je kan kiezen uit verschillende tochtformules, die allemaal starten in Maillen in de provincie Namen.
De Vredeseilanden Bike Classic is niet alleen een sportieve uitdaging. Deelnemers engageren zich ook om prestaties te laten sponsoren. De opbrengst gaat naar boerenfamilies in het zuiden.

Deelnemers kunnen zich al aanmelden op >>> www.vredeseilanden.be.


Schilde houdt haar trage wegen tegen het licht

Trage wegen in het Hof ter Linden

Ook in de Voorkempen zijn trage wegen een heet hangijzer. De gemeente Schilde is bezig met een uitgebreide evaluatie-oefening van haar tragewegennet. De Schildenaren konden onlangs hun mening te kennen geven over de meer dan 120 wegjes die op kaart werden gezet.

Veel belangstelling
Het thema leeft. Er waren talrijke belangstellenden, zowel burgers, politici als verenigingen tekenden present. Dat er soms problemen zijn met trage wegen, bleek in Schilde niet anders. Ludo Verstraete, een enthousiaste inwoner uit en lid van het Boscomité Hof Ter Linden vertelt: "Sommige buurtwegen werden niet in de inventarisatie opgenomen, waaronder 2 wegen van het domein Hof ter Linden. Andere, zoals op De Haar worden met afsluiting bedreigd." De publieksinspraak werd duidelijk geapprecieerd, want de speciaal daartoe belegde infoavond eindigde met een daverend applaus voor gemeentelijke ambternaar Ria Vinckx die de inventaris had getrokken. Schilde hangt binnenkort in de hall van het gemeentehuis een grote kaart met alle trage wegen op om hoog gehangen worden. De gemeente wil deze kaart in zakformaat uitbrengen voor haar inwoners, net zoals buurgemeenten Wijnegem en Schoten.

RUP Hof ter Linden
Tot 20 januari 2012 loopt er een openbaar onderzoek naar het Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) dat het kasteeldomein Hof ter Linden in Schilde definitief moet vrijwaren van mogelijke verkaveling. Ludo Verstraete: "Met het boscomité Hof ter Linden vragen we dit RUP te steunen. Ook de trage wegen door dit domein varen er wel bij."

Meer info:
Het RUP steunen kan op >>> www.redhofterlinden.be.


Uw gemeente duurzaam mobiel - 25 januari 2012

Inspiratiedag voor gemeentebesturen

Een doordacht duurzaam mobiliteitsbeleid uitwerken. Dat is een van de grote uitdagingen waar u als gemeentebestuur voor staat. U zoekt oplossingen voor fietsers en voetgangers, maakt plannen voor openbaar vervoer. U denkt aan een autoluw centrum, betere fietsverbindingen tussen woonkernen, of een sensibiliseringscampagne voor inwoners, scholen en bedrijven.Maar hoe rijmt u dat met de groeiende vraag naar parkeerplaatsen? Met weerstand bij burgers en middenstand? Hoe brengt u de boodschap over? En hoe activeert u burgers en organisaties?

U hoort het van specialisten en collega?s op de inspiratiedag voor ambtenaren en lokale bestuurders. Ook wie professioneel of als vrijwilliger interesse heeft in duurzame mobiliteit is van harte welkom. Afspraak: woensdag 25 januari in de concertzaal van de Bijloke in Gent.

Programma en inschrijven

Het programma, alle praktische informatie en het inschrijvingsformulier vindt u op:
>>> www.komimo.be/inspiratiedag

Schrijf zeker in voor 18 januari 2012, want de plaatsen zijn beperkt!

Deze inspiratiedag is een initiatief van Komimo vzw, de koepel van duurzame mobiliteitsverenigingen.


Onder-tussen in Kapelle-op-den-Bos...

Spoorwegtunnels Kapelle-op-den-Bos: alweer een stapje dichter bij afschaffing

We berichtten er al eerder over: Kapelle-op-den-Bos wordt doorsneden door de spoorlijn Dendermonde ? Mechelen. Zoals elke spoorlijn vormt ook deze in Kapelle-op-den-Bos een harde barrière voor fietsers en wandelaars. Maar Kapelle-op-den-Bos heeft geluk. Er zijn verschillende tunnels die onder de sporen door gaan. Onder twee van deze tunnels lopen er zelfs trage wegen. Maar het gemeentebestuur van Kapelle-op-den-Bos is de tunnels liever kwijt dan rijk. Enkele maanden geleden startte ze de procedure om de beide buurtwegen die onder de sporen door lopen, af te schaffen.

Rondje koehandelen
De gemeente doet dit omdat ze een overeenkomst afsloot met Infrabel: Infrabel betaalt de aanleg van een nieuw fietspad langs de spoorlijn. Als 'compensatie' mag de spoorweginfrastructuurbeheerder de twee tunnels sluiten waar nu buurtwegen lopen. Zo hoeft Infrabel niet langer de kosten te dragen voor het onderhoud van de tunnels. Een koehandeltje met onduidelijke meerwaarde voor de gemeenschap. De gemeente en de provincie Vlaams-Brabant sparen weliswaar geld uit voor het fietspad (dat zij anders moeten betalen), maar het fietspad wordt wel degelijk door de belastingbetaler aangelegd. Ook Infrabel werkt immers met publiek geld. Een vestzak-broekzak-operatie dus, die de bevolking twee functioneel en recreatief interessante trage wegen kost.

Openbaar onderzoek
Bij het openbaar onderzoek werden dan ook maar liefst 24 bezwaarschriften ingediend. Alle bezwaren werden door de gemeente 'niet weerhouden'. Telkens baseert ze zich op twee argumenten: enerzijds dat de af te schaffen buurtwegen niet zo een grote meerwaarde hebben en anderzijds door te stellen dat het nieuwe fietspad een erg interessante recreatieve en functionele verbinding wordt. Vreemde argumenten, zo vinden wij. Het publieksadvies dat volgde uit het tragewegenproject dat Trage Wegen vzw begeleidde in 2008 hechtte een groot belang aan beide buurtwegen. Bovendien maakt één van beide wegen deel uit van het Kapels wandelpad. Hun tweede argument houdt nog minder steek. Nooit werd het belang van het nieuwe fietspad tegengesproken. Maar waarom moeten wegen die net toegang geven tot het nieuwe fietspad afgeschaft worden om het nieuwe fietspad te kunnen aanleggen?

Trage Wegen vraagt: fietspad én tunnels
Hoe glashelder het belang van beide buurtwegen en de spoorwegtunnels ook moge zijn, de provincie Vlaams-Brabant heeft oren naar de vraag van Kapelle-op-den-Bos. De Deputatie gaf groen licht voor de afschaffing van beide buurtwegen. Zij doen dit dan weer vooral om de landbouw tegemoet te komen. In het project is ook voorzien dat een derde tunnel wél behouden blijft en verbreed wordt voor de nieuwste landbouwvoertuigen. Dat fietsers nu 1,4 kilometer moeten omrijden om het nieuwe fietspad te bereiken, werd door de deputatie als aanvaardbaar omschreven. Voetgangers maken deze omweg al helemaal niet. Ironisch genoeg dreigt de aanleg van een nieuw fietspad dus nog meer mensen de auto in te jagen of nog meer mensen met verkeersonveiligheid te confronteren. Begrijpe wie begrijpen kan. Trage Wegen vzw gaat alvast in beroep, in de hoop dat Vlaams Minister voor Ruimtelijke Ordening Muyters wel over enig gezond verstand beschikt.

Meer info:
Hilde Béatse, 09 331 59 22 (hilde.beatse@tragewegen.be)


Alle E-zines

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Please wait