Trage wegen in je buurt

Duid jouw woonplaats aan en wij personaliseren onze website voor jou.

De kaart

OF

Je postcode

Verstuur
 

E-zine vzw Trage Wegen

Uitgave Februari 2006

Trage-wegen-lijn op stap in Kluisbergen

De voetwegen van Zulzeke onder de loupe

Reeds enkele maanden ondersteunt de trage-wegen-lijn het Milieufront Omer Wattez. In ons e-zine van september 2005 berichtten we zo reeds over het ?voetwegenplan? van het gemeentebestuur van Kluisbergen. Even opfrissen: de milieuorganisaties (waaronder het Milieufront Omer Wattez), die betrokken waren in een overleg rond een voetwegenplan waarin zou worden beslist welke voetwegen er nog van enig nut kunnen zijn voor de gemeente, verlieten in oktober vorig jaar datzelfde overleg. Norbert Desmet van het Milieufront legt uit: "De gesprekken kwamen steeds op hetzelfde neer: zoveel mogelijk afschaffen. Overleggen betekende voor ons: behouden wat bestaat, bekijken wat mag opgegeven worden. Het leek ons noodzakelijk een pauze in het overleg in te lassen."

Knelpuntenwandeling
Op 11 februari nodigde het Milieufront Omer Wattez de bestendige deputatie van Oost-Vlaanderen en de gemeentelijke politieke mandatarissen uit voor een wandeling in deelgemeente Zulzeke. Knelpunten kunnen soms beter worden toegelicht op het terrein dan rond de onderhandelingstafel. Aan de kerk van Zulzeke verzamelden uiteindelijk zo?n 25 tal mensen van de meest uiteenlopende strekking. Deze methodiek wordt door de trage-wegen-lijn aangemoedigd: langs de mooie baantjes in de streek werd gewezen op belangrijke verwezenlijkingen in het verleden zoals de panoramaroute die voornamelijk langs kleine voetwegen loopt.

Natuurlijk kwamen ook de probleemgevallen boven. Filip Keirse van het Milieufront, die intussen blindelings alle verdwenen voetwegen in Zulzeke kan tonen, legde uit dat door het opnieuw in gebruik nemen van een oud tracé dat langs de perceelsranden van de huidige akkers loopt er een mooie maar ook nuttige verbinding kan worden gevormd tussen Zulzeke en de rest van Kluisbergen. Een netelig probleem is het voorstel van de gemeente waarbij de Galgewich (bekend als voetweg 28 in de atlas der buurtwegen)(zie foto) die twee heuvelruggen in Zulzeke met elkaar verbindt, volledig open en toegankelijk is, zou moeten sneuvelen. Aan het einde van deze voetweg staat er reeds twee maanden een halve poort, die wandelaars de indruk geeft dat het een privé-weg betreft.

Op deze plaats lichtte Philippe Willequet, Burgemeester van Kluisbergen toe dat hij het vooral betreurde dat het overleg was gestrand. "Misschien was de onderhandelingsmarge niet groot genoeg", nodigde Norbert Desmet van het Milieufront uit. Toch lijkt het er meer op dat de wandeling in Zulzeke alle partijen opnieuw met de neus op de feiten drukte: aan een propere tafel kan opnieuw gesproken worden. Dat was ook het gevoel van de meeste aanwezigen, toen de wandeling (uiteraard via enkele andere trage wegen) uiteindelijk werd afgesloten in café ?t Oud Gemeentehuis te Zulzeke. De trage-wegen-lijn blijft de zaak opvolgen!

Meer info: Steven Clays, 02 204 09 72 (stevenclays@tragewegen.be)


Studiedag: "de trage weg naar een buurtwegenplan"

Hoogstraten, 29 april 2006

Over oude voetwegen ... én culinair erfgoed in Vlaanderen
Het lijkt in tegenspraak: terwijl er nog overal trage wegen verdwijnen, blijft het draagvlak voor méér trage wegen toenemen. gegroeid. Tijd dus voor buurtwegenplannen in onze Vlaamse gemeenten, zodat de verdere teloorgang van het trage-wegennet gestopt kan worden!

Recent bekroonde Vlaams Minister Van Mechelen nog de werkgroepen Oude Voetwegen uit Neerpelt en Hoogstraten ter ondersteuning van hun acties (zie e-zine van oktober 2005).
De Werkgroep Oude Voetwegen van vzw Ergoed Hoogstraten en vzw Trage Wegen grepen dit signaal aan om de handen in elkaar te slaan voor de organisatie van een heuse studiedag rond een voetwegen, buurtwegenplannen én culinair erfgoed ... want wandelen over oude voetwegen scherpt het verstand én de eetlust. We gaan gedurfde combinaties immers niet uit de weg.

Programma

OCHTEND
09.30?10.00u: Onthaal met streekgerechtje in Hotelschool Spijker
10.00-10.10u: Situering van de dagthema?s
10.10-10.25u: Voorstelling Activiteiten Werkgroep Oude Voetwegen Hoogstraten
10.25-11.00u: De Juridische aspecten van de oude voetwegen (Steven Clays, vzw Trage Wegen)
11.00-11.15u: Pauze
11.15-11.30u: Wat gebeurt er in Holsbeek? (Marc Van Damme)
11.30-11.45u: Het digitaliseren van de oude buurtwegenatlassen (Dr. Greet Deruyter)
11.45-11.55u: Standpunt van het Stadsbestuur van Hoogstraten (Burgemeester Arnold van Aperen)
12.00-12.15u: Vraaggesprek met als panelleden Steven Clays, Marc Van Damme (Holsbeek), Jan Daniëls (Neerpelt), Greet Deruyter en Stan Geysen (namens de WG Oude Voetwegen)

MIDDAG
12.30-14.00u: Streekgastronomisch banket in Hotelschool Spijker
Commentaar bij de gerechten door Gust Lauryssen

NAMIDDAGPROGRAMMA NAAR KEUZE (14.15-16.00)
1. Wandeling langs Oude Voetwegen.
2. Lezing over Culinair Erfgoed door Jacques Collen, voorzitter van de Academie voor Streekgebonden Gastronomie.
Tussendoor: proefgerechtjes
Plaats: Begijnhof (Stedelijk Museum)

Inschrijven?
De deelname aan het volledige dagprogramma kost 35 euro, maar er zijn ook andere formules mogelijk. De eigentijdse erfgoedliefhebber kan zich inschrijven via www.erfgoedhoogstraten.be

Inschrijven kan ook via de Dries Horsten, Vrijheid 98, 2320 Hoogstraten, 03 314 57 24 (horstendries@hotmail.com)

U vindt de folder in PDF met het uitgebreide dagprogramma op onze website onder 'Activiteiten'


Vereniging in de kijker: Trekkersgroep Schampavie

Liever slijk dan beton!

Onlangs werd Trekkersgroep Schampavie lid van vzw Trage Wegen en uiteraard zoeken we nieuwe leden maar al te graag op. "Met Trekkersgroep Schampavie kan je bijna elke weekend op tocht, te voet of met de fiets, in België of daarbuiten", vertelt Hugo Marissens. Hij coördineert al jaren de vereniging, zorgt dat het tijdschrift 't Schampavieke verschijnt en onderhoudt de website, maar hij wil vooral zo veel mogelijk op tocht. "Wij doen dag- of weekendtochten, waarbij tussen 15 en 28km per dag gestapt wordt, zo veel mogelijk over onverharde wegen en paden. We zijn een 'trekkersgroep' omdat we veelal op 'trektocht' zijn, van het ene treinstationnetje naar het andere, overnachten doen we in budgetaccommodatie, in onze rugzak zit al het nodige. Tijdens fietstochten kiezen we de kleinst mogelijke asfaltweggetjes uit, af en toe wat onverhard kan, en variëren dagafstanden tussen 50 en 100 km."

Op www.schampavie.be prijkt 'Liever slijk dan beton!' Hugo Marissens verduidelijkt hun modderliefde: "Modder hoeft niet echt, wat we vooral niet willen bij het wandelen is beton. Wij houden van smalle graspaadjes, een dorp binnenkomen en weer verlaten langs kerkwegels, over rotsige paden naar een fraai uitzichtpunt klimmen, hoog boven Semois of Ourthe. Dwars door de weiden stappen van hekje naar hekje in de Voerstreek of het Land van Herve. Of over onverharde wegen wandelen langs velden, bosranden, natuurgebieden, geen huizen te bekennen, enkel een paar grote boerderijen? Picknicken in het zonnetje of dorpscafé, genieten van nog verrassend veel mooie hoekjes in ons kleine landje. We zijn met een 12-tal tochtbegeleiders, ieder organiseert enkele tochten per jaar, allemaal vrijwilligerswerk. Meestal met een 20 à 30 personen op stap. Een héél wisselend publiek ? de ene gaat meermaals per maand mee, de andere maar heel af en toe."

Hugo Marissens legt uit hoe Schampavie bij de vzw Trage Wegen terecht kwam: "Op onze tochten volgen we regelmatig GR-routes of andere bewegwijzerde paden, maar de meeste stippelen we uit op stafkaarten, op zoek naar de kleinste wegen en baantjes. De staat van die wegjes verschilt heel erg van gemeente tot gemeente. Wij beschouwen het Waals-Brabantse Lasne als hét te volgen voorbeeld: een uitgebreid goed onderhouden én bewegwijzerd netwerk van 200km voetwegen. In een tweede categorie gemeenten, de meeste eigenlijk, is er heel wat beterschap mogelijk. En helaas is er nog een laatste klasse: van al te veel stafkaarten hebben we zelfs geen nieuwe versies meer nodig omdat er gewoonweg geen onverharde wegen meer overblijven om te wandelen, o.a. in grote delen van het ooit zo aantrekkelijke Haspengouw. En dus kunnen we een initiatief als Trage Wegen vzw alleen maar toejuichen. Mede dankzij deze vzw is er duidelijk een mentaliteitswijziging aan de gang."

Paden voor de volgende generatie
"Vele gemeentebesturen schieten wakker," verduidelijkt Marissens, "en beseffen dat die 'vervelende verwaarloosde paden die toch niemand meer gebruikt' juist een troef kunnen zijn om hun gemeente aantrekkelijk te maken, voor eigen inwoners én voor wandelaars en fietsers uit naaste of verre omgeving. Ze ervaren dat die paden wél veel worden gebruikt als de mensen wéten dat ze bestaan. Veel van die oude kerkwegels liggen immers goed verstopt: ze lijken op de oprit naar een garage te zijn of op een wegeltje door een tuin. Daar schrikt Schampavie niet voor terug: als het op de kaart staat, gaan we erdoor! Ook als een pad aanvankelijk 'deftig' begint, tussen 2 weiden door, maar 100 meter verder een boer een draad gespannen heeft, om z?n koeien van de ene weide naar de andere te laten gaan. Allerlei truukjes zijn goed om de meeste wandelaars te doen rechtsomkeer maken, en zo het in onbruik raken van paden te stimuleren. We kruipen dan al eens over prikkeldraden, springen over beken, wringen ons door een veld vol netels, als we weten dat er eigenlijk een pad hoort te zijn. Als intensieve gebruikers van deze paden hebben we nu weer hoop dat het binnen 20 jaar ook nog mogelijk zal zijn om in eigen land te wandelen!"

Wegwijzer trage wegen
"Elke Schampavie-tochtbegeleider heeft inmiddels een exemplaar van de 'Wegwijzer Trage Wegen', een prikkel om als we weer eens voor een afgesloten of verwaarloosd pad staan, niet enkel te berusten 'weer een verloren weg', maar foto?s te nemen ('Kijk eens hoeveel wandelaars hier langskomen!') én acties zodat we dit later in betere ? maar nog steeds onverharde - staat opnieuw kunnen bewandelen," besluit Marissens.

Meer info: www.schampavie.be info@schampavie.be


Wommelgem en Boechout werken samen aan trage wegen

De gemeenten Boechout en Wommelgem hebben een samenwerkingsakkoord «trage wegen» ondertekend. Ze zullen samen een aantal buurtwegen ten noorden van Vremde en Boechout beter onderhouden en beheren.

We steken ons licht op bij Nick Van Keer, milieuambtenaar van de gemeente Wommelgem: "In het zuiden van Wommelgem werd de afgelopen jaren een heuse inventaris opgemaakt van alle trage wegen." Van Keer legt uit: "We waren op zoek gegaan naar belangrijke en veilige verbindingen voor onder meer schoolkinderen, die nu gebruik maken van de drukke Herentalsebaan. Al snel werd het duidelijk dat we over de gemeentegrenzen heen moesten kijken, om een dergelijk netwerk aan trage wegen te mogelijk te maken. Zo is de Broederlozestraat, een trage weg die zowel op Wommelgems als op Boechouts grondgebied loopt, een prachtig verkeersveilig alternatief voor de Herentalsebaan. Die Broederlozestraat gaan we nu gezamenlijk en op een ecologisch verantwoorde manier herinrichten. We kiezen voor een wegdek van aangedrukt vermalen steenpuin dat toch voldoende waterdoorlatend is."

"Traag gaat het snelst"
We vragen de Wommelgemse Schepen van Leefmilieu Ludo Neyens (zie foto) waarom net deze weg voor de gemeente zo belangrijk is. "Door de Broederlozestraat in te schakelen als weg voor fietsers en voetgangers maken we hier in Wommelgem veranderen we een trage verbinding in de snelste weg," stelt Neyens. "Je vermijdt zo anderhalve kilometer omweg tussen de centra van Wommelgem en Boechout én het is een veilige doorsteek. In de toekomst wensen we stelselmatig dergelijke trage wegen in ere herstellen. Telkens wanneer er zich een kans voordoet, breien we aan de 'trage' verbinding van onze gemeenten," besluit Neyen.

Meer info: Nick Van Keer, 03 355 12 58 (nick.vankeer@wommelgem.be)


Gebruik of misbruik?

trage-wegenbeeld: al dan niet gemotoriseerd geweld over een 'trage' weg in het Heuvelland, West-Vlaanderen


De Fonteinewegel in Ichtegem... weldra geschiedenis?

Westtoer en de Provincie West-Vlaanderen zijn bezig met het uitbouwen van een provinciaal fietsroutenetwerk, dat geheel West-Vlaanderen zal doorkruisen en talrijke landschappelijk waardevolle en historische plekken met elkaar zal verbinden. De vzw Trage Wegen steunt de ontwikkeling van dergelijke netwerken voluit: dankzij zulke paden komen de trage wegen in het algemeen terug in een positief daglicht. Mensen leren hun streek beter kennen en waarderen.

In Ichtegem is de doortocht van het fietsroutenetwerk gepland doorheen het mooie domein van Wijnendaele, over een betonweg die nu ook reeds door wandelaars en fietsers gebruikt wordt. De gemeente Ichtegem stelt echter voor de nabijgelegen voetweg 21 af te schaffen en enkel de betonweg in het fietsroutenetwerk te behouden. Door deze eeuwenoude, landschappelijk erg waardevolle voetweg af te schaffen, dreigen het Fonteintje, een beschermd monument dat onlangs met gemeenschapsgeld fraai werd gerestaureerd en de unieke omgeving eromheen definitief onbereikbaar te worden voor het publiek.

Samen met de Houtlandse Milieuvereniging tekende de vzw Trage Wegen deze week bezwaar aan tegen deze gang van zaken bij de Bestendige Deputatie van West-Vlaanderen. We zijn ervan overtuigd dat er alternatieven bestaan die zowel het behoud van deze Ichtegemse voetweg 21 als het verder uitbouwen van een provinciaal
fietsroutenetwerk door domein Wijnendale mogelijk maken! Breed gedragen oplossingen met alleen maar winnaars: zowel gemeente, provincie, domeineigenaar als de recreanten. Wij geloven in het behoud van voetweg 21 én de verdere ontwikkeling van het fietsroutenetwerk doorheen dit domein, en we steunen de oproep van de Houtlandse Milieuvereniging "vijf minuten voor het Houtland": zaterdag 25 februari houden wij om 9h30 's morgens vijf minuten stil protest langs de Zuster Clarastraat in Ichtegem, daar waar voetweg 21 misschien geschiedenis wordt...

Je kan deze actie steunen met je aanwezigheid ? en breng zo veel mogelijk vrienden en kennissen mee!

Meer info: secretariaat HMV vzw ? Peter Lemmens, 051 70 06 95 (peter.lemmens@houtland.com)


Gemeente subsidieert het onderhoud van voetwegen

Nieuw Zwevegems subsidieregelement

Zwevegem, een landelijke gemeente in West-Vlaanderen is doorsneden met vele kilometers voetwegen en kerkwegen. Een echt trage-wegenparadijs, zou je dus denken. De waarheid is wat ingewikkelder, want in de praktijk hebben dergelijke gemeenten niet altijd de mankracht om dat patrimonium ook degelijk te onderhouden.

Dirk Van Damme, het diensthoofd van de technische dienst legt uit dat er met wat creativiteit toch wat kan bereikt worden: "Het juridische statuut van de wegen is zeer duidelijk: de meeste zijn privé-eigendom, iedereen mag erdoor en de gemeente moet ze onderhouden. Dat was voor ons de motivatie om de aangelanden in te schakelen in het onderhoud, door middel van een subsidie. We betalen 75 cent per lopende meter die wordt onderhouden aan de eigenaars of pachters van deze wegen, wanneer zij instaan voor het dagelijks onderhoud. Op dit moment hebben we een contract voor 5 jaar afgesloten met 23 personen, wat overeenkomt met bijna 7 km voetweg. En dat betekent een aanzienlijke verlichting betekent van het werkvolume van onze gemeentelijke diensten. Wij kunnen ons dan concentreren op het structureel onderhoud van deze wegen, bijvoorbeeld het herstellen van de wegbedding of heraanleggen in stapstenen (zie foto)."

De gemeente Zwevegem is nog steeds op zoek naar personen die bereid zijn tegen een vergoeding mee te helpen aan het onderhouden van de buurtwegen. Zij kunnen contact opnemen met Christ Vandenbogaerde, 056 76 57 54.


Alle E-zines

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Please wait