Trage wegen in je buurt

Duid jouw woonplaats aan en wij personaliseren onze website voor jou.

De kaart

OF

Je postcode

Verstuur
 

Begeleiding gemeenten

Trage Wegen vzw bouwde de voorbij 10 jaar een stevige expertise op in het begeleiden van lokale besturen die werk willen maken van hun trage wegen. Trage Wegen verzorgt  een eenmalige vormingssessie of de complete procesbegeleiding: van inventarisatie tot gebruikersparticipatie, van ontwerp tot terreinwerk. Wij ondersteunen steden en gemeenten bij elke stap naar een doordacht lokaal netwerk van trage wegen.

Module 1: opmaken van een inventaris trage wegen

tw_klein326Het juridisch statuut van trage wegen komt vaak niet overeen met de reële situatie. Buurtwegen zijn verdwenen of in onbruik geraakt. Voor andere paden of wegels is het recht op openbare doorgang onduidelijk. Een actuele inventaris van het lokale netwerk vermijdt verwarring en betwisting én legt nieuwe kansen bloot. Trage Wegen brengt het lokaal netwerk in kaart. Buurtbewoners verkennen de wegen en hun toestand op het terrein. Een GIS-databank bundelt per weg alle nodige gegevens: het juridisch statuut, de toestand op het terrein, knelpunten en fotomateriaal. Het eindproduct is een actuele inventaris die het startpunt vormt voor een duurzaam tragewegenbeleid.

 

Module 2: naar een gedragen visie

tw_klein452We ontwikkelen een breed gedragen visie voor de trage wegen van het studiegebied. Overleg is daarbij hét sleutelwoord. We werken nauw samen met betrokken ambtenaren, schepenen en vrijwilligers. Ervan uitgaand dat de lokale gebruikers van trage wegen de situatie op het terrein het best kennen en weten waar er knelpunten en kansen zijn, krijgen zij een belangrijke rol in het proces. Wandelaars, fietsers, jeugdbewegingen, landbouwers, natuurverenigingen… We betrekken er zo veel mogelijk verschillende gebruikers van trage wegen bij.

Trage Wegen begeleidt de gemeente bij elk van de stappen van het project en leidt de bewonersparticipatie in goede banen. Weg per weg krijgen alle trage wegen een gericht advies. Hoe wordt de weg best ingericht? Welke wegen die vandaag niet toegankelijk zijn, zijn belangrijk voor het toekomstig tragewegennetwerk? Zijn er problemen met bestaande wegen?

De verschillende meningen worden geïntegreerd in een realistisch herwaarderingsplan. Hiermee kan de gemeente aan de slag om realisaties op het terrein uit te voeren.

Module 3: uitvoeringen op het terrein

tw_klein254In een module 3 helpen we de gemeente om de visie die voortvloeide uit de bewonersparticipatie, uit te voeren op het terrein. We vertalen deze visie naar een concreet actieprogramma, met een overzicht van de ingrepen op korte en langere termijn. De gemeente kan daarbij vier sporen volgen:

  1. Opmaak van uitvoeringsfiches voor elk van de wegen en opstart van 1 of meer terreinrealisaties
  2. Begeleiding bij de volledige uitvoering van 1 (eventueel 2) verdwenen wegen (aangelandenoverleg, opmaak van een bestek, aanvragen van vergunningen, …)
  3. Opmaak van een onderhoudsplan
  4. Draagvlakvergrotende maatregelen (ondersteuning bij het uitstippelen van recreatieve routes, het ontwerpen van een tragewegenkaart, naamgeving van trage wegen en plaatsen van naambordjes).

Bij elk van de terreinrealisaties staat een natuurtechnische inrichting van de wegen voorop. Wegen worden op een ecologische manier aangelegd, met zo weinig mogelijk impact op de natuurwaarden in hun omgeving.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Please wait

Nieuws

  • 2 feb Het kan wel: Mechelen timmert aan de weg

    Langzaam maar zeker, het lijkt wel het motto van de stad Mechelen als het over trage wegen gaat. Maar als het goed is, mag het ook gezegd worden: eind 2016 maakte de stadsdiensten eindelijk voetweg 45 in Hombeek weer open.

  • 2 feb Woordje van de voorzitter: 6 jaar op de goede weg

    Beste lezer, de tijd gaat snel. Zes jaar geleden werd ik voorzitter van Trage Wegen vzw. Een voorzitterschap dat binnenkort afloopt. Zes jaar die voorbij zijn gevlogen. Of er in die tijd iets veranderd is? Als je onderweg bent merk je het minder, maar als je even stil staat en achterom kijkt zie je welke weg er afgelegd is. Natuurlijk is er iets veranderd, en gelukkig gaat het om een positieve evoluties.

Volledig nieuwsoverzicht